טיפול EMDR (Eye Movement Desentization&Reprocessing) היא שיטת פסיכותרפיה, מבוססת מחקר,  המיועדת לסייע במצבים רבים ומגוונים.

ב EMDR  עוברים הקהיה ועיבוד מחדש של טראומות , באמצעות תנועות עיניים ו/או בגירויים דו-צדדים נוספים באמצעות מכשיר המיועד לכך. הגירויים יכולים להיות רטטים מדודים בידיים או אוזניות המשמיעות קול לסירוגין.

מחקרים רבים מצביעים על יעילות גישת EMDR בהפחתת הסימפטומים של טראומה ובשיפור התמודדות עם זיכרונות טראומטיים.

מפתחת הגישה

פרנסין שפירו Francine Shapiro  מפתחת הגישה, חלתה במהלך הדוקטורט שלה, במחלת הסרטן, בעקבות החלמתה החליטה להתמחות בתחום השפעת הלחץ על המערכת החיסונית. במהלך השנים היא השתתפה בסדנאות רבות , למדה פסיכולוגיה והתמחתה בתחום.

את תנועות העיניים היא גילתה במקרה. במהלך הליכה היא שמה לה שתנועות העיניים מקלות על רמת המצוקה שחשה באותה עת. דבר הוביל לדבר אך עיקר ההתנסות האישית הובילה אותה לבדוק את התופעה באופן שיטתי.

קרוב ל-8 שנים מאוחר יותר ולאחר אין סוף מחקרים , פרנסין הוציאה את ספר ההוראה למטפלים העוסק בשמונת שלבי הטיפול. גישת ה EMDR נחשבת היום כטיפול האקפטיבי ביותר בטראומה ובפוסט טראומה, על ידי ארגון הפסיכיאטרים האמריקאי ועוד כמה ארגונים בינלאומיים.

מהי טראומה ומהו פוסט טראומה?

טראומה היא הפרעה שעשויה להיווצר בעקבות חשיפה לאירוע שלילי, אשר נתפס אצל האדם כמאיים או כמסכן חיים, עליו או על הקרובים לו  ויוצר תחושות של חוסר אונים, פחד וחוסר שליטה, בצורה קיצונית.

טראומה תיווצר במידה רבה בהתאם לרמת החוסן של האדם ולא רק דרך מאפייני האירוע . דהיינו, מהי רמת היכולת של האדם להתמודד עם גורם הפתעה בכזו עוצמה, כמה עולם הרגש והיכולת הקוגניטיבית של אותו אדם יכולים להתכתב יחדיו ועד כמה יש חתימה של טראומות קודמות.

טראומה עשויה להיווצר כתוצאה מאירועים כמו אסונות טבע, אירוע בטחוני, תאונות, אונס , אלימות, חשיפה למוות, מחלה, פיטורין ועוד אירועי חיים מורכבים.

במדריך לאבחון הפרעות נפשיות DSM5, ההגדרה הרחבה כוללת לא רק את מי שחווה בעצמו את האירוע הטראומטי, אלא גם למי שנחשף לאירוע באופן עקיף.

כך, למשל, באירוע הטבח שחוותה המדינה  ב 7/10,  מלבד האנשים שחוו את הטראומה, גם כל מי שנחשף בעקיפין לחוויות, לסיפורי הזוועה, למצוקה ו/או לסרטונים, עשוי לחוות טראומה.

הטראומה עשויה ליצור חוויות רגשיות קשות:

  • חוסר בטחון
  • חוויה של חוסר מוגנות
  • קרע באמון של האדם אל מול עצמו או אל מול אחרים או המערכת

הסימפטומים הללו , עשויים לגרום לנזק נפשי או רגשי.  הנזקים עשויים (לא בהכרח) להשפיע על  התפקוד הנפשי והרגשי של האדם וליצור תופעות כמו:

  • קשיים בשינה
  • קשיים בזיכרון
  • תמונות החוזרות שוב ושוב
  • תחושה של הצפה
  • חוסר שקט
  • הפרעות קשב
  • שינויים במצב הרוח – עצבנות, פחדים בלתי מוסברים, חרדות
  • נטייה לאימפולסיביות
  • דיכאון
  • פגיעה בתפקוד המשפחתי/חברתי
  • אובדן ענין, אדישות וניתוק

מתי טראומה הופכת לפוסט טראומה ?

לאחר חשיפה לטראומה קורה תהליך טבעי של התאוששות מטראומה אשר מתאפיין בירידה הדרגתית של הסימפטומים  ולכן לא כל מי שחווה אירוע טראומטי ייפתח פוסט טראומה.

ההבחנה בין טראומה לפוסט טראומה נמדדת בתגובות ארוכות -טווח לאירוע הטראומטי וברמת החוסן של האדם. מושג רמת החוסן של האדם קשורה לחלון הסיבולת.

חלון הסיבולת הוא מושג מפתח בהבנה של תהליכי טראומה ועוזר להבין איך טראומה משפיעה על האדם. חלון הסיבולת הוגדר על ידי ד"ר דן סיגל ולפי הגדרתו, כאשר אדם נמצא  בחלון הסיבולת, הוא יחווה יותר בטחון משום שיהיה מסוגל לתפוס את המציאות בצורה בהירה יותר ולהגיב בהתאם.
מצבי טראומה מצמצמים את חלון הסיבולת ואם האדם נמצא מחוץ לחלון הסיבולת, הוא יחווה את כל הסימפטומים בצורה חריפה ולאורך זמן רב

איך מתבצע טיפול EMDR בטראומה ובפוסט טראומה ?

הטיפול מסייע בעיבוד הזיכרונות הטראומטיים ומפחית את המצוקה הרגשית הקשורה אליהם.

טיפול בטראומה למעשה מגדיל בהדרגה את חלון הסיבולתֿ,  כך שהאדם יוכל לחוות יותר בטחון ויתפוס בצורה בהירה יותר את המציאות החיצונית והפנימית.

כאמר לעיל, בטיפול EMDR בטראומה, אנו עובדים על עיבוד זיכרונות טראומטיים, בצורה הדרגתית שאינו מצריך דיבור מפורט על אירוע הטראומטי, או השלמת משימות בית. העיבוד נעשה באמצעות תנועות עיניים וגירויים צדדיים נוספים, כמו שמיעה או רטטים בידיים המופעלים לסירוגין.

עבודת העיבוד בפגישה, מאפשרת למח לחדש את תהליך הריפוי הטבעי שלו.

איך עובד תהליך EMDR על המח ?

למוח שלנו יש דרך טבעית להתאושש מזיכרונות ואירועים טראומטיים. התהליך הזה נוצא מתקשורת בין כמה חלקים במח:

בין המערכת הלימבית, שם יש שני חלקים:

  • האמיגדלה – ממוקמת במערכת הלימבית ואחראית על איתותי האזעקה
  • ההיפוקמפוס אשר אחראי על למידה של אזורי סכנה ומקומות מבטח

לבין, קליפת המוח הקדם-מצחית, החלק שמנתח ושולט ברגשות ובהתנהגות

יש פעמים בהם אירועים טראומטיים מעובדים באופן ספונטני במח וישנם כאלה הזקוקים לעזרה בעיבוד החוויה.

במצב מצוקה, אשר נתפסים כקיצוניים וכמאיימים אצל האדם, האינסטינקטים הטבעיים גורמים למערכת ההישרדות, למערכת הלימבית: להילחם לברוח או לקפוא, תגובה הנקראת  FFF – Flight, Fig Freeze ובמצבים כאלו,  הרגשות והמחשבות  נותרים ״קפואים בזמן״.

(יש הטוענים כי ישנם עוד שני מצבים שהם : Faint&Fawn  אך המוזכרים לעיל הם השכיחים).

טיפול EMDR   מסייע למח לעבד את הזיכרונות ועוזר לו בתהליך הריפוי. בפועל מה שקורה הוא שהחוויה עדיין זכורה אך התגובה ההישרדותית להילחם , לברוח או לקפוא מהאירוע המקורי, לא מפעילה את האדם. ולכן, הסימפטומים יורדים בהדרגה ועם הזמן יש שיפור בכל תחומי החיים של האדם.

מי יכול להפיק תועלת מטיפול EMDR  ?

טיפול EMDR  מתאים לילדים, מתבגרים ומבוגרים ומתמודד עם מגוון רחב של בעיות:

חרדה, התקפי פאניקה ופוביות

מחלות כרוניות

הפרעות אכילה

צער ואובדן

הפרעות אישיות

הפרעת דחק פוסט טראומטית (PTSD) ובעיות אחרות הקשורות ללטראומה ומתח

תקיפה והטרדה מינית

אלימות והתעללות

שימוש בסמים והתמכרות

הפרעת דחק פוסט טראומטית (PTSD) ובעיות אחרות הקשורות לטראומה ומתח