"אם היה לי ביטחון עצמי הייתי… אם הייתי מאמין בעצמי… היא ממש לא מעריכה את עצמה… הוא ממש חסר ביטחון.. אם רק היית רואה בעצמך את מה שאני רואה בך"… אמירות כל כך מוכרות ושכיחות.בטחון-עצמי

די מדהים בהתחשב בעובדה שנולדנו שלמים ומושלמים, אהובים ורצויים, ועם הזמן רכשנו, שלא בטובתנו דימוי עצמי סובייקטיבי נמוך. לא כולם. לא תמיד. אבל המשפטים הללו והתחושה שהם מעוררים מוכרת לרובנו. למה זה קורה?

מילדותנו אנחנו מקבלים אישורים שונים מהסביבה שלנו, מה טוב ומה רע, מה אסור ומה מותר, האם אנחנו ילדים טובים או רעים, מתי יבוא שוטר ומתי נקבל פרס על התנהגות טובה. בינקות יהיו אלה ההורים שיחזקו, או יגערו. אח"כ הגננות, המורים, בני גילנו, חברנו ועוד. בהמשך בהיותנו חלק מחברה, אנחנו סופגים קודים חברתיים ותרבותיים. קולטים מידע באמצעות המדיה, מספרים, ממפורסמים, מפרסומות, מסרטים ועוד ועוד. ולאורך כל הדרך, אנחנו משווים, שופטים ומדרגים את עצמנו, תכונותינו, הצלחותינו ונותנים לעצמנו ולסביבה ציונים טובים או נכשלים.

ביטחון עצמי והערכה עצמית אינם מולדים. הם נרכשים, מתעצבים ומושפעים לאורך החיים, מהרבה מאוד גורמים: מטיב ואיכות הקשר בין ההורים לילדיהם. מהחיזוקים החיוביים או השליליים שקיבלנו. מההצלחות והכישלונות שחווינו והיחס ביניהם. מהמראה החיצוני ועוד.
מידת האמון שלנו בעצמנו, בכוחנו וביכולותינו משפיעים על תחושת הביטחון העצמי. משפיעים על תחושת המסוגלות שלנו ויוצרים פער בין יכולות ורצונות לבין מימושם בפועל בכל תחומי החיים.

אנשים עם דימוי עצמי גבוה, המאמינים בעצמם וביכולותיהם לא יהססו להציב לעצמם יעדים שאפתניים, לממש חלומות, להתמודד עם קשיים. להתמודד עם כישלונות ולא לשאת על גבם משא מיותר. בהשוואה, אנשים עם דימוי עצמי נמוך מפקפקים או לא מאמינים ביכולותיהם, פעמים רבות אינם מרגישים שהם מממשים את מלוא כישרונותיהם. מתקשים להתמודד עם כישלונות, או מלכתחילה מציבים לעצמם רף נמוך יותר. פעמים רבות הם מתקשים לווסת את רגשותיהם. חווים חרדה, כעסים ולחצים ומעניקים פרשנויות שליליות לאירועים שונים.

טיפול התנהגותי קונטיבי בדימוי עצמי נמוך

החדשות הטובות הן שניתן לטפל בהצלחה בהערכה עצמית נמוכה, להעלות את תחושת המסוגלות, להציב יעדים, לממש חלומות ולהעלות את "מדד האושר" בכל תחומי החיים.

טיפול בדימוי עצמי נמוך עוסק בזיהוי דפוסי חשיבה, שהזינו ומזינים את ההערכה העצמית הלוקה בחסר. עיבוד חוויות ואירועים במטרה לחזק את הדימוי העצמי. שינוי דפוסי חשיבה ואמונות שליליות והחלפתם בחיוביות והשקטת שיח פנימי, שאינו תורם לדימוי עצמי חיובי. הקניית טכניקות מעשיות וכלים לעבודה עצמית שמטרתם שיפור הדימוי העצמי ותחושת המסוגלות בכל תחומי החיים.

עוד אודות הטיפול הקוגנטיבי התנהגותי

למידע נוסף ו/או לקביעת פגישה התקשר/י 052-6559524